WHAT THE HELL!?



Fyfan vad arg jag har varit hela morgonen, samtidigt är jag glad.
Det här älskar jag att göra. Att skriva arga krönikor om saker jag tycker är fel.

Imorse under morgonmötet råkade jag lägga märket till en insändare i Metro. Jävlar vad arg jag blev! Direkt efter mötet satte jag mig och skrev ihop en krönika på detta, och jag kan lova att det gick fort!

Har redan läst in min krönika nu, så ska precis börja redigera den nu, sen kanske den hinner sändas redan idag!

Här har ni min krönika!

”Man får naturligtvis klä sig hur man vill. Men blir väldigt konfunderad när man ser unga, vackra söta tjejer gå omkring i dessa säckiga kläder. När man är så ung borde man väl prioritera sitt utseende. Jag lovar att det kommer en tid när man behöver säckiga byxor. Den kultur vi har nu breder ut sig att man inte ska försöka förbättra sitt utseende, nej man ska helt sonika försämra det.”

När jag läste Bo Grapenskogs insändare i Metro den 29e April, trodde jag knappt att jag läst rätt. Är detta verkligen sant? Hur fan kan man publicera något sånt här? Det är bara en hel insändare full av skit! Jag blir verkligen så himla arg, dels för att jag själv är en tjej som inte bara går runt i baggy jeans och stora tröjor utan även i keps och ibland med häng. Men varför skulle jag inte kunna göra det bara för att jag är tjej? Jag kan väl vara precis lika söt för det, inte bara för mitt inre, men även mitt ansikte är väl fan desamma trotts att jag har ”otjejiga” kläder på mig!? Jag trivs i stora kläder, jag känner mig bekväm och blir på så sätt tryggare i mig själv och gladare. Inte bara jag, men även andra som läst insändaren reagerar dessutom på att det är en äldre man som skrivit den. Varför bryr han sig om att vissa tonårstjejer idag väljer att ha på sig stora säckiga kläder, istället för en kort liten kjol och ett sött linne? Det äcklar mig!

Att han dessutom börjar sin insändare med meningen ”Man får naturligtvis klä sig hur man vill”, får hela insändaren att skriva dubbelmoral! Om han nu tycker att man får klä sig hur man vill, varför är det då värt att klaga på och dessutom få skitsnacket publicerat i en tidning!? Det upprör bara folk som mig, som insändaren handlar om. Varför ska inte jag kunna vara som jag är, iklädd dom kläder jag trivs i? Jag skadar inte någon annan, jag är inte otrevlig och dåligt uppfostrad. Jag är glad och trevlig och vet hur man beter sig. Enda sen jag var liten har jag alltid varit en pojkflicka, men visst kan även jag klä upp mig i klänning och klackskor när det är dags för fest eller liknande. Något som dessutom irriterar mig är tanken på att om en tjej blir våldtagen, kan debatter kretsa kring fall hon får skylla sig själv ”för hon hade ju väldigt utmanande kläder på sig”. Jaha, ska vi ha tjejiga kläder, men bara till viss grad? Kan vi inte få en regelbok där det står exakt vad fan vi ska ha på oss då? Det är ju lika bra i och med att det gnäll och fel vad vi än gör och hur vi än klär oss.

Ironiskt nog slutar Bo Grapenskog även sin insändare med stycket ”Jag vet att skönheten kommer inifrån. Men det blir inte sämre av att man påkläder sig vackert. Så släpp loss lite för inte ska vi vara fångar, utan nu är det faktiskt vår.” What the hell!? Han tycker att skönheten kommer inifrån, men skriver en hel text som visar på motsatsen? Och vadå släpp loss lite för inte ska vi vara fångar!? Jag känner mig fången i puttenuttiga små tjejplagg och klänningar, än vad jag gör i mina säckiga, oversizekläder!

Nej, jag tycker det är för det första grymt snyggt när tjejer har killiga, stora kläder. Häng och keps. Och för det andra tycker jag att alla ska skita i vad andra tycker. Klä dig precis som du vill i det du trivs i att ha på dig. Det viktiga är att du är dig själv och beter dig bra, för då har andra, inte ens Bo Grapenskog, någon anledning att klaga!


Kommentarer
Postat av: cash

bra skrivet Sara!

2010-04-29 @ 16:51:26
URL: http://cashman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0